Sexisme: Start samtalen. Udarbejd en politik. Undersøg sagen.
Senest opdateret: 24. januar 2025
Som en hjælp har arbejdsgruppen udarbejdet tre vejledninger til Danske Advokaters medlemmer til håndtering af de vigtigste indsatsområder:
1. Start samtalen
– inden sager opstår. På den måde vil virksomheden udvise ansvarlig ledelse, der kan være med til at forebygge og samtidig synliggøre, at hele organisationen er en del af løsningen. At starte samtalen er et vigtigt skridt mod at sikre tryghed, et psykisk godt arbejdsmiljø og dermed overholdelse af arbejdsmiljølovgivningen. Vejledningen skaber et praktisk og godt grundlag for at kunne tage samtalen.
2. Udarbejd en politik
– og definér de overordnede retningslinjer og en klar politik, der skal kommunikeres internt og eksternt. En klar politik skal skabe synlighed om virksomhedens holdning til sexisme og seksuelle krænkelser – og konsekvenserne. Gå frem efter vejledningen og få alle de vigtige detaljer med.
3. Undersøg sagen
– og behandl alle indberetninger – store som små – seriøst, diskret og respektfuldt. Men hvordan griber man det an i praksis? Vejledningen gennemgår helt konkret de forskellige faser i forbindelse med en henvendelse.
Smart Tools automatiserede compliancedokumenter
Politik for sexisme og seksuelle krænkelser