Forretningsorienteret klientrådgivning

Få udvidet din forretningsforståelse og bliv klædt på til at påtage dig rollen som betroet, forretningsorienteret sparringspartner for dine klienter.

Uddannelsen er forhåndsgodkendt af Advokatsamfundet til 42 lektioner.

42 kursuslektioner

Uddannelsens indhold

Danske Advokater udbyder en forretningsorienteret uddannelse tilpasset advokatbranchens specifikke udfordringer. Førende eksperter og professorer fra Copenhagen Business School udfordrer dig personligt såvel som professionelt og giver dig nye færdigheder og en dybdegående viden, som vil gøre dig til en endnu bedre rådgiver.

Uddannelsens seks kurser er planlagt som blended learning-undervisning, hvor forberedelsen finder sted online, mens de syv undervisningslektioner foregår fysisk. Kombinationen af online forberedelse og klassisk undervisning samt casestudier skaber et fleksibelt, dynamisk og udfordrende læringsmiljø.

Efter uddannelsen kan du:

  • Identificere og rådgive om strategiske udviklingsmuligheder

  • Definere og rådgive om forretningsudviklingsmuligheder baseret på en øget indsigt i forretningsudviklingsmodeller

  • Anvende økonomi som et ledelsesstyringsværktøj

  • Rådgive om kundeorientering, service og serviceaftaler som konkurrenceparametre

  • Analysere regnskaber og lade klientens økonomi og regnskabsmæssige udfordringer indgå i din juridiske rådgivning

  • Yde forretningsorienteret sparring med klienten om muligheder og risici forbundet med digitale transformationer.

Du får således den nødvendige viden og de relevante værktøjer til at påtage dig rollen som forretningsorienteret og betroet sparringspartner for klienten, så du bliver en endnu bedre og mere helhedsorienteret juridisk rådgiver.

Moduler

Modul 1: Strategi og strategisk udvikling
24. apr. 2025 kl. 09:00 - 16:00

Du bliver introduceret til teori og værktøjer til at arbejde med og rådgive om strategi og strategisk udvikling.

Underviser: Thomas Ritter

Læs mere om kurset her

Modul 2: Forretningsudvikling- og modeller
6. maj. 2025 kl. 09:00 - 16:00

Du bliver introduceret til forretningsudvikling og -modeller samt tendenser i markedet. Med din nye viden styrker du din juridiske rådgivning og sparring med klienten om udvikling og optimering af forretningen.

Underviser: Mogens Bjerre

Læs mere om kurset her

Modul 3: Virksomhedsøkonomi og regnskabsforståelse
27. maj. 2025 kl. 09:00 - 16:00

Du bliver introduceret til teori og værktøjer omhandlende indtægts-, omkostnings- og lønsomhedsbegreber. Vi ser bl.a. på, hvad det betyder at klassificere omkostninger i forhold til indtægter med henblik på at fordre lønsomhed- og risikostyringen i en virksomhed.

Underviser: Carsten Rohde

Læs mere om kurset her

Modul 4: Klientens kundefokus og servicebaserede forretningsmodel
21. okt. 2025 kl. 09:00 - 16:00

Du bliver introduceret til teori og værktøjer for at kunne vurdere og vejlede om kundeorientering, service og serviceaftaler som konkurrenceparameter. Ved at analysere markedets udvikling lærer du at identificere muligheder og styrke dine klienters forretning gennem en proaktiv og helhedsorienteret rådgivning.

Underviser: Mogens Bjerre

Læs mere om kurset her

Modul 5: Økonomi- og ledelsesstyringsværktøjer
4. nov. 2025 kl. 09:00 - 16:00

Du bliver introduceret til teori og værktøjer for at forstå virksomhedens økonomi- og ledelsesstyringssystemer, herunder hvilke ledelsesstyringsmekanismer der typisk kan anvendes i virksomheder i forskellige markedssituationer og med forskellige strukturer.

Underviser: Carsten Rohde

Læs mere om kurset her

Modul 6: Digitale transformationer
2. dec. 2025 kl. 09:00 - 16:00

Du får indsigt i, hvordan datadrevne forretningsmodeller, herunder platforme, ændrer markedet. Du lærer om betydningen af netværkseffekter, data og forbrugeradfærd og får en generel begrebsforståelse, som du kan bruge som afsæt i din juridiske rådgivning til gavn for dine klienter.

Underviser: Jan Trzaskowski

Læs mere om kurset her

Undervisere

Thomas Ritter
Professor of Market Strategy and Business Development, DEPARTMENT OF STRATEGY AND INNOVATION
Thomas Ritter er professor i markedsstrategi og forretningsudvikling ved Copenhagen Business School. Han har udviklet modeller og værktøjer for at analysere en virksomheds strategi og dens forretningsmodel samt til at opnå bedre kundeforståelse og optimale kunderelationer. Hans arbejde er publiceret i førende videnskabelige tidsskifter (f.eks. Industrial Marketing Management, Journal of Produkt Innovation Management og Journal of Business Venturing) og i anerkendte erhvervsmedier (f.eks. Harvard Business Review, California Management Review, MIT Sloan Management Review). Thomas underviser på CBS Bestyrelsesuddannelser, MBA programmer og Executive Master programmer, og han er rådgiver til virksomheder vedrørende strategi og forretningsudvikling.
Mogens Bjerre
Lektor på Institut for Afsætningsøkonomi på Copenhagen Business School (CBS)
Mogens Bjerre, erhvervsforsker og ph.d., er lektor på Institut for Afsætningsøkonomi på Copenhagen Business School (CBS) siden 2005. Inden da arbejdede Mogens som management konsulent i mere end 10 år. Mogens har skrevet adskillige bøger om bl.a. franchising, mærkevarebegrebet, trade marketing, key account management, strategisk relationsmarkedsføring og organisationers købsadfærd. Seneste skud på stammen er Morgendagens Salg & Salgsledelse samt Sales Governance. Han underviser på CBS’ MBA-uddannelser, HD Strategisk Salg & Marketing. Derudover er han bestyrelsesmedlem i en række virksomheder og fonde.
Carsten Rohde
Institutleder og Professor ved Institut for Regnskab
Carsten Rohde, ph.d., er institutleder og professor ved Institut for Regnskab og Revision, Copenhagen Business School. Han har publiceret flere artikler og bøger om opbygning og anvendelse af såvel traditionelle som strategiske økonomi- og ledelsesstyringssystemer. Carsten har en omfattende erfaring fra praksis gennem rådgivning af og samarbejde med et stort udvalg af virksomheder af forskellig type, størrelse, branche og ejerform.
Jan Trzaskowski
Juraprofessor ved CBS og Aalborg Universitet
Jan Trzaskowski er juraprofessor ved CBS og Aalborg Universitet. I mere end 25 år har han beskæftiget sig med juridiske og regulatoriske aspekter af informationsteknologi med særligt fokus på databeskyttelsesret, markedsret og grundrettigheder. For tiden fokuserer han på samfundsmæssige konsekvenser af informationsteknologi og regulering af datadrevne forretningsmodeller. Aktuel med bogen Your Privacy Is Important to Us! – Restoring Human Dignity in Data-Driven Marketing (2021).
Praktisk information
Moduler
6
Lektionspoint
42
Standardpris
24.995 kr. eksl. moms
Medlemspris
19.995 kr. ekskl. moms
24. april, 6.-27. maj, 21. oktober, 4. november og 2. december 2025
Danske Advokater Valencia Vesterbrogade 32 1620 København V
Chalotte Sørensen
Uddannelseskoordinator
Rune Lillethorup
Kursus- og uddannelsesrådgiver
Målgruppe

Uddannelsen henvender sig til advokater, jurister og rådgivere, som ønsker en bredere og dybere indsigt i de klassiske forretningsdiscipliner til fordel for dem selv og deres klienter.

Kontakt os