IP-, forbruger- og markedsføringsret
Medlemmerne af fagudvalget bidrager med input til det politiske arbejde og foreslår initiativer, der kan være med til at afhjælpe vores medlemmers konkrete problemer og påpege retssikkerhedsmæssige udfordringer ved ny lovgivning.
Fagudvalget udarbejder høringssvar og vejledninger og deltager i møder med styrelser, ministerier samt andre organisationer, som led i arbejdet med at forbedre og udvikle lovgivningen på området.
Der er fokus på både forbrugerens og den erhvervsdrivendes retssikkerhed.
Fagudvalgets medlemmer er advokater med speciale i IP-, forbruger- og markedsføringsret.
IP-ret (Immaterialret/”Intellectual Property”) beskytter immaterielle rettigheder og dækker områderne:
patenter
teknologi
varemærker
designs
ophavsret
life science
forretningshemmeligheder
AI
IP-rettigheder giver indehaverne en eneret til udnyttelse af rettighederne, og bidrager til at forhindre kopiering og misbrug, ligesom IP-rettigheder er et vigtigt konkurrenceparameter. En væsentlig del af det danske BNP er relateret til IP-rettigheder.
Markedsføringsret omfatter love og regler, der regulerer, hvordan virksomheder kan markedsføre deres varer og tjenesteydelser både B2C og B2B.
Området dækker bl.a. god markedsføringsskik, vildledende markedsføring, herunder miljømarkedsføring, og markedsføring over for børn og unge.
Forbrugerret omfatter love og regler, der beskytter forbrugere i deres køb af varer og tjenesteydelser, både online og i fysiske butikker.
Medlemmer af fagudvalget
Anette Moll Berg
DLA Piper Denmark AdvokatpartnerselskabAdvokat, Ansat partner
anette.mollberg@dk.dlapiper.comHøringssvar
Nyheder
Relaterede kurser