Markedsføringsjura for praktikere

I alt 7 kursuslektioner
Praktisk information
Type
Kursus
Kursuslektioner
7
Standardpris
6.700 kr.
Medlem af Danske Advokater
5.500 kr.
Priser er ekskl. moms
6. maj 2025 09.00 - 16.30
Djøf Møde & Event Nørre Voldgade 106, 5. 1358 København K
Markedsføringsloven og persondataregler – alt, du skal vide om muligheder og faldgruber.
På kurset får du viden om og redskaber til at udnytte mulighederne og styre uden om faldgruber, når du udarbejder markedsføringskampagner eller på anden vis beskæftiger dig med marketing. Du får et godt kendskab til reglerne i den nye markedsføringslov og persondataforordningen med dens markant forhøjede bøder må du ikke overse.
På kurset får du:
kendskab til den gældende markedsføringsret
indsigt i at bruge miljø- og klimaanprisninger og undgå greenwashing
indblik i at undgå faldgruber som sammenlignende reklame, vildledning og skjult reklame
kompetencer til at navigerer sikkert i muligheder og regler for digital markedsføring.

Indhold Med udgangspunkt i forskellige former for markedsføring får du gode råd, når vi gennemgår de former for markedsføring, som typisk giver anledning til spørgsmål i praksis ved tilrettelæggelse og gennemførelse af markedsføringskampagner.

Dagen giver dig indblik i:

  • den nye bødemodel i markedsføringsloven, som har mange lighedstræk med GDPR-bødemodellen

  • nye regler i markedsføringsloven om gennemsigtighed ved onlinetransaktioner

  • Forbrugerombudsmandens kvikguide om grøn markedsføring/greenwashing

  • hvad er ’god markedsføringsskik’ og ’god erhvervsskik’?

  • hvad er status på nye regler i ePrivacyforordningen?

  • hvilke tilfældegrupper er mest typiske, hvad angår vildledning, og hvad gælder særligt i forhold til markedsføring af fx besparelsesudsagn/prismarkedsføring samt miljøudsagn og greenwashing?

  • hvad bør du være opmærksom på med hensyn til skjult reklame fx brug af bloggere, influencere, sociale medier og apps?

  • hvornår må du henvende dig til nogen pr. mail eller telefon i markedsføringsøjemed (permission marketing)? Hvordan skal du formulere en samtykketekst?

  • hvordan må du bruge personoplysninger som led i markedsføring? Hvilke særlige forpligtelser gælder ifølge persondataforordningen?

  • hvilke muligheder har du for at kommunikere sammenligning af produkter/tjenesteydelser?

  • hvad må du (ikke) frit anvende fra internettet? Hvad gælder i forhold til YouTube?

  • hvad skal du være opmærksom på, når du markedsfører præmiekonkurrencer og andre salgsfremmende tiltag?

  • hvad er din risiko ved en konkret kampagne, og hvilke sanktioner kan du møde? Hvad er Forbrugerombudsmandens rolle og hvordan håndterer du henvendelser fra Forbrugerombudsmanden?

  • hvornår skal du særligt være opmærksom på de forpligtelser, der følger af forbrugeraftaleloven?

Kurset er baseret på gennemgang af praktiske eksempler og cases, så du får et grundigt indblik i grænserne for lovlig/ulovlig markedsføring.

  Kurset bliver udbudt i samarbejde med DJØFs kurser og uddannelser.

Underviser

Heidi Højmark Helveg
Advokat
Heidi Højmark Helveg er advokat hos CO:PLAY LAW med mange års erfaring med rådgivning i markedsføringsret. Hun sad med i det ekspertudvalg, der udformede rapport og lovforslag til den nye markedsføringslov (som repræsentant for Danske Advokater og Advokatsamfundet). Heidi har stor retssagserfaring og erfaring med sager ved Forbrugerombudsmanden. Herudover har Heidi indgående fokus på digitale emner, og har siden 2010 været certificeret IT-advokat.
Målgruppe

Du arbejder med markedsføring i en virksomhed eller organisation. Du kan også være virksomhedsjurist, advokat eller dommer, og du ønsker en praktisk tilgang til området.

Du kan deltage uanset din uddannelsesmæssige baggrund.

Chalotte Sørensen
Uddannelseskoordinator
Uddannelser og kurser for advokater og administrative medarbejdere.

Relaterede kurser

Kontakt os