Kommunikation med domstolene
– mellem os sagt!
Der er mange muligheder, men også begrænsninger, når det gælder kommunikation mellem advokatvirksomheder og domstolene, blandt andet fordi sikkerheden har højeste prioritet. Herunder har vi samlet alle de vigtigste områder med tilhørende links til både viden og relevante værktøjer.
Opret digital postkasse hos virk.dk
Alle domstole kan sende og modtage mail fra deres offentlige mailadresser til advokatvirksomheder, der har oprettet en digital postkasse hos Virk.dk.
Hvordan, hvor og hvad skal man være opmærksom på?
Hvordan opretter man en digital postkasse som virksomhed?
Få direkte mails fra og til domstolene
Vil du som advokat modtage nye sager fra domstolene, skal du have tilknyttet din NemID Medarbejdersignatur til dit mailprogram og have hentet modtagerens certifikat og oprettet det på modtagerens mailadresse i dit mailprograms adressebog.
Derudover skal du også, via sikker mail, også oplyse Advokatsamfundet på samfund@advokatsamfundet.dk, hvilken mailadresse du benytter til sikker mail.
Der er viden og konkrete værktøjer til formålet her:
Læs om digital post mellem advokater og domstole på domstol.dk
Søg certifikat tilknyttet mail-adresse
Se vejledninger for installation af NemID-Medarbejdercertifikater i dit mailprogram
Se vejledning for oprettelse af modtager med certifikat i dit mailsystems adressebog
Læs mere om sikker mail her
Forudsætninger for krypterede mails
Danske Advokater har undersøgt mulighederne, og her er de løsninger, som vi anbefaler i forbindelse med sikker e-mail-kommunikation:
RMail fra Danastar
RMail er en nem og sikker udvidelse til jeres eksisterende e-mail-løsning.
Læs mere her
Sikker@Mail fra Logiva
Med Sikker@Mail kan du kommunikere sikkert med alle parter.
Læs mere her
Sikker mail fra Vipre Security
Med SecureMail og EncryptSMART kan du kommunikere sikkert med alle parter.
Læs mere her
Kend retningslinjerne for brug af e-mail ved Danmarks Domstole
Danmarks Domstole har vedtaget et sæt retningslinjer for brugen af e-mail og anden digital kommunikation. Det har de lavet en folder om, som du kan se nedenfor.
Hvis fristen overskrides pga. tekniske problemer?
Hvis en frist overskrides, fordi det ikke er muligt for dig eller din advokatvirksomhed at modtage sikker mail over mailsystemet, eller fordi Digital Post via Virk.dk ikke er tilgængelig, vil det være en judiciel afgørelse, der træffes af dommeren i den enkelte sag, om der kan gives fristforlængelse. Der foreligger desværre ikke nogen generelle retningslinjer herfor.
Aktuelle nyheder:
Relevant:

Kontakt
Steen rådgiver medlemsvirksomheder i køb af it, har kendskab til leverandørerne af it-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.
Han er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.
Steen afholder løbende undervisning inden for it-relaterede emner.
33 43 70 21