MitID Erhverv
MitID Erhverv (MOCES3) afløser NemID medarbejdersignatur (MOCES2)
Efter den 30. juni 2023 er det ikke længere muligt at importere brugere fra NemID medarbejdersignatur som en del af opsætningen i MitID Erhverv. Oprindeligt skulle NemID Medarbejdersignatur udfases den 30. juni, men Digitaliseringsstyrelsen har udskudt lukkedatoen til den 31. oktober 2023. NemID Medarbejdersignatur kan således anvendes frem til den 31. oktober 2023, ligesom OCES2-certifikater ikke spærres før denne dato, hvor NemID-løsningen vil blive endeligt afviklet.
Når man migrerer fra NemID Medarbejdersignatur til MitID Erhverv beholder man fortsat sin NemID Medarbejdersignatur nøglefil, og der er fortsat i en periode tjenester som f.eks. sagsportalen Minretssag.dk som for professionelle brugere kræver brug af NemID Medarbejdersignatur.
Ejer du en enkeltmandsvirksomhed eller en personligt ejet mindre virksomhed (PMV), kan du anvende dit private MitID til din virksomhed og behøver ikke at få MitID Erhverv.
Er I flere medarbejdere, der i dag bruger NemID medarbejdersignatur til at logge ind eller underskrive digitalt på vegne af organisationen, skal I bruge MitID Erhverv.
- Digitaliseringsstyrelsens side om MitID Erhverv
- Du kan læse mere om tilslutning til MitID Erhverv her
- Du kan læse mere om forløbet her
Roller ved opsætning af MitID Erhverv
Det er en ledelsesrepræsentant i jeres virksomhed, som tilslutter virksomheden til MitID Erhverv. En anmelder, fx en administrator, kan hjælpe med at forberede tilslutningen. Tilslutningen sker digitalt.
Organisationsadministratoren skal stå for at sætte jeres organisation op i MitID Erhverv. Der skal altid være mindst én organisationsadministrator i en virksomhed. Ledelsesrepræsentanten kan vælge selv at have rollen alene eller at udpege en anden som organisationsadministrator. Hvis ledelsesrepræsentanten udpeger en anden end sig selv, kan ledelsesrepræsentanten fravælge at være organisationsadministrator.
I kan læse mere om MitID Erhverv her
Forbered jer på de praktiske forhold
Når I skal tilslutte jer MitID Erhverv, skal en ledelsesrepræsentant fra virksomheden (altså en fra jeres ledelse, fx direktør, bestyrelsesmedlem eller medlem af direktionen) begynde tilslutningen til MitID Erhverv.
Her er det vigtigt, at I har sikret jer, at CVR er opdateret med aktuel information om jeres ledelse. På nedenstående link kan I også læse, hvilke dokumentationskrav der gør sig gældende ved de forskellige selskabsformer.
Valg af MitID identifikationsmiddel
Bemærk, at der er flere forskellige muligheder for valg af MitID identifikationsmiddel. Fremover findes der ikke et papkort med engangsnøgler eller en signaturfil. I stedet skal du benytte MitID app, kodeviser, kodeoplæser og/eller chip. Den enkelte virksomhed vælger selv.
Hvis du ønsker at have både en privat MitID og en særskilt MitID erhvervsbruger tilknyttet din private MitID app, kan du ikke anvende face-ID eller fingeraftryk, når du godkender med appen. I stedet skal du bruge PIN-kode, når du godkender med MitID-appen. Det er ikke muligt at have to MitID apps på samme telefon. Derfor anbefaler vi, at du vælger opsætningen ”Privat MitID”, hvis du vil benytte din private MitID app til at godkende både privat og erhverv.
Læs mere og se skitse af valgmuligheder her
Digitaliseringsstyrelsen understreger, at uanset hvilken mulighed virksomheden vælger, er medarbejderens data helt adskilt fra virksomhedens data.
Hjælp til oprettelse af MitID Erhverv
Digitaliseringsstyrelsen har lavet en vejledning og en stribe små film, der viser, hvordan du gennemgår forløbet og opsætter MitID Erhverv.
- Digitaliseringsstyrelsens supportside findes her
- Se tilslutningsvejledning her
- Se trin-for-trin-guides her
- Præsentation af skærmbilleder med migrering til MitID Erhverv fra medlemsmøder april 2023
Sikker mail
Benytter du i dag NemID Medarbejdercertifikater (MOCES2) til sikker mail i dit mailprogram, kan du tilføje et brugercertifikat til brugerprofilen i MitID Erhverv. Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at der i forbindelse med MitID Erhverv ikke vil være vejledninger om opsætning og brug af sikker e-mail.
Benytter jeres virksomhed i dag en sikker mail-løsning ved brug af et NemID virksomhedscertifikat (VOCES2), kan I fortsat benytte dette, indtil det udløber, og det kan erstattes af MitID Erhverv Organisationscertifikat (VOCES3). Vi anbefaler, at I snakker med jeres sikker mail-leverandør om skift af certifikat.
Bemærk NemID krypterer under OCES2 og MitID kryptere under OCES3 standarden. Selvom man migrerer fra NemID Medarbejdersignatur til MitID Erhverv og beholder RID værdien kan krypteret mails under MitID (OCES2) ikke åbnes med MitID (OCES3) certifikater.
Se mere om brug af MitID Erhverv til sikker mail
Priser for MitID Erhverv
Der er ingen omkostninger til tilslutning og import af brugere fra NemID medarbejdersignatur til MitID Erhverv i migreringsperioden. Brugeroprettelse for 1-3 brugere er også gratis ved ny tilslutning til MitID Erhverv. Brugeroprettelse ud over 3 brugere koster kr. 20,- pr. bruger ekskl. moms.
Der er udgifter til køb af MitID kodeviser, kodeoplæser eller chip.
Se alle udgifter vedr. MitID Erhverv
Aktuelle nyheder:
Relevant:
Kurser:
Kontakt
Steen rådgiver medlemsvirksomheder i køb af it, har kendskab til leverandørerne af it-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.
Han er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.
Steen afholder løbende undervisning inden for it-relaterede emner.
33 43 70 21